ASP: korlátok és remények

By 2001, March 23Hírek

Az ISP-k (internet service provider) internet-szolgáltatói után további titokzatos SP-k bukkannak fel a piacon. Írásunk témája, a megjelenésekor óriási érdeklődést kiváltó ASP (application service provider, alkalmazásszolgáltató).

 

A közeljövőben további szegmentációra számíthatunk: az egy bizonyos tevékenységi fajtával, például autókereskedelemmel foglalkozó VSP-k (vertical service provider) és az egyes szakterületeket – például a pénzügy-számvitelt – felölelő HSP-k (horizontal service provider) éles elkülönülése várható. Egy mondatba sűrítve az új szakkifejezés lényege: az ASP az interneten szoftver-szolgáltatásokat kínál ügyfeleinek. Ezek általában egy szokványos webböngésző (Internet Explorer, Netscape) segítségével vehetők igénybe. Az ASP-piac még a világ technikailag fejlettebb részein is csak kialakulóban van, ráadásul erősen kínálatfüggő. Az igénylők tömeges jelentkezése várat magára.

Az alkalmazás-szolgáltatások elterjedését szakértők szerint hazánkban négy főbb tényező akadályozza. A siker alapfeltételei közé tartozik a bizalom és a biztonság növekedése, a hálózathoz való kapcsolódás költségeinek csökkenése, nagyobb sávszélesség és a szolgáltatás testreszabása. A biztonság minden informatikai vezető listáján az első helyen áll. Sokan az alapvetően nem ilyen felhasználásra tervezett, de jelenleg is internet-adatátviteli szabványként használt IP-t (internet protocol) okolják a legfőbb világhálós biztonsági problémáért. Ebben az irányban is folynak fejlesztések. Bevezetés előtt áll az IPv6, a szabványnak az internet új kihívásaira optimalizált változata. A német Berlecon Research év eleji tanulmányában a szolgáltatás igénybevételétől ódzkodó cégek legfontosabb kifogásaként az érett biztonsági koncepciók hiányát jelölte meg. Hasonló eredményre jutott a brit PMP Research, szinte az összes nyugat-európai országra kiterjedt, tavaly nyár végi felmérésében.

Hazai specialitásnak számít a kapcsolódás árának mérséklődése, hiszen a magas telefondíjak miatt még mindig a világ legdrágábbjai közé tartozunk, ami az internetes kapcsolat percenkénti díját illeti. A sávszélesség növelése könnyebb feladatnak tűnik, az egyre szaporodó alternatív megoldások nemcsak a magas telefondíjak kiiktatását teszik lehetővé, de általában jelentős sebességnövekedéssel is járnak a hagyományos telefonvonalon való csatlakozáshoz képest.

Az ASP-k által kínált szolgáltatások a költségek csökkentése érdekében gyakran univerzálisak, nem veszik figyelembe a megrendelők speciális kívánságait.
Számos cég igényelné a termékek testreszabását, ami nem minden rendszerben lehetséges.

Az ígéretek: Ha a felsorolt tényezők a felhasználók megelégedésére alakulnak, megnyílhat az ASP-szolgáltatások elterjedésének útja. A legfontosabb előnyök közé tartozik a nem tipikusan a vállalatok fókuszába tartozó informatikai feladatok csökkentése. Így felszabadul, illetve megspórolható az informatikai rendszerek implementációjával és karbantartásával foglalkozó munkaerő.

Nagy vonzerő lehet az új alkalmazás bevezetésének gyorsasága: az akár egy évet is igénybe vevő idő lerövidülhet néhány hónapra, sőt hétre. Az ASP-k által kínált szolgáltatások áráról még korai lenne túlságosan optimistán nyilatkozni. Bár a szolgáltatók egyik fő előnyként éppen a teljes bekerülés költségét emelik ki, a viszonylag alacsony rendszerbevezetési költségek gyakran csalókák. A Meta Group tanulmánya értelmében a működtetési költségek általában több mint 40 százalékát teszik ki az összköltségnek.

Gyakran a kezdeti bizonytalanságok miatti kiforratlan árazási modellek is komoly problémát okoznak. A Berlecon megállapítása alapján csak a komplex – az egyszerű szoftverbérbeadáson túl szolgáltatáscsomagot kínál – ASP-knek van hosszú távon esélyük a talponmaradásra. Nagy jelentőséget tulajdonít kutatásuk a felhasználó igényeihez való maximális alkalmazkodásnak is.

A gyakorlat: A MatávCom decemberben jelentkezett Microsoft-szoftvereket kínáló ASP-demójával. Madár Zoltán, az informatikai alkalmazások üzletág igazgatója elmondása szerint, ennek megfelelően még csak érdeklődők látogatják a weboldalt. Ezzel szemben van már felhasználója ERP (enterprise resources planning, vállalati erőforrás-gazdálkodás) szolgáltatásuknak, amely kulcsrakész SAP-pénzügyi modulokat tartalmaz.

Fárizs Péter, a HostLogic magyarországi igazgatója lapunk kérdésére elmondta, hogy két külföldi (brit és német) mellett két hazai ügyfelük van. Elsősorban pénzügyi-számviteli szolgáltatásuk keresett. A szolgáltatástól 130 vállalat könyvelésének ellátását várják. Tavaly szeptember óta a MATÁV kábel 7V számára is nyújtanak szolgáltatást; az elégedettség bizonyítéka lehet, hogy a közelmúltban bővítésről állapodtak meg.

Kajati László, a “Megatrend” marketingigazgatója elmondta: a cég fő profilja ügyviteli rendszerek szállítása. Ennek következményeként ügyfélkörükre a közép- és nagyvállalatok jellemzők. Véleménye szerint ebben a rétegben nem várható egy éven belül számottevő fejlődés, inkább az előkészítési fázisban van a szolgáltatás.

Szurka Jánostól, a Sun Microsystems marketingigazgatójától megtudtuk, hogy már több ASP-nek szállítottak hardvereszközöket. Cége számára minden service provider célcsoport, hiszen ezek a szolgáltatások internetes alapon zajlanak, így egyértelműen a Sun platformjának fókuszában vannak. A marketingvezető a legfőbb hátráltató tényezőként a bizalmatlanságot jelölte meg. Emiatt egyenlőre csupán elszigetelt próbálkozásokról van szó hazánkban, de a piac fejlődésével egyre többen akarják majd kihasználni az alkalmazás-szolgáltatásban rejlő lehetőségeket.

Bank & Tőzsde

Leave a Reply