Az xSP-modellé a jövő

By 2001, October 19Hírek

Az informatikához minden cég úgy viszonyul, mint többségünk az autójához. Szükségünk van rá, egyre többet és többet kérnek egy új gyártmányért, a karbantartást és a javítást már régen nem próbáljuk magunk, mert bonyolult, a szervizben pedig minden alkalommal félve megyünk a kocsiért, mert nem tudjuk, éppen milyen problémát tártak fel és az mibe fog kerülni.

Az üzleti informatika világa a magánemberek gépkocsihasználatához hasonló jelenségeket mutat: egy cég nem tud nélküle létezni – állítja Görbics Zoltán, a HostLogic Kft. technológiai igazgatója, hozzátéve, hogy minél újabb szoftververziók jönnek ki, annál többe kerül azok bevezetése, egyre bonyolultabbak a rendszerek. A szoftver-hardver gyártó vagy tanácsadó cégek pedig, amikor kihívják őket egy problémához, a feltárt bajok orvoslásáért újabb és újabb borsos számlát nyújtanak be. Legtöbben nem gondolják végig, hogy egy ötmillió forintos autó megvásárlásakor, az előírt márkaszerviz-garanciákkal, átlagos üzemelési költségekkel, kisebb használatból adódó javításokkal 3 év alatt egy 8 millió forintos kiadást vállalnak magukra. Pedig az autóipar nagyobb múltra visszatekintő, lassabban fejlődő iparág, mint az informatika. Az informatikában nem ritka, hogy egy húszmillió forintos beruházásra az elkövetkező 3 évben újabb 20 millió forintot kell rákölteni, hogy az folyamatosan és problémamentesen üzemeljen.

Az informatika rohamos fejlődése az üzletet szolgálja, annak változásait és rugalmasságát követi, tehát ezt a fejlődést nem szabad korlátozni rövid távú költségmegfontolások miatt, de a várható költségeket nem figyelembe venni, illetve azokat rossz hatékonysággal elkölteni végzetes lehet egy cég számára. A kérdés tehát az, hogyan lehet a leghatékonyabban kihasználni az informatikai kiadásokat úgy, hogy az ne feszítse szét a cég éves kereteit.
A trend az, hogy az informatikai eszközöket, szoftvereket ne saját maguk barkácsolják a cégek, hanem szolgáltatásként vegyék igénybe arra szakosodott profi informatikai cégektől, amelyekkel megbízható, hosszú távú, mérheto és kiszámítható szolgáltatási szerzodések alapján állnak kapcsolatban. A cég informatikusa nem termelő, hanem a szolgáltatót ellenőrző, menedzselő funkciót kap, mint egy minőségbiztosító.

Mára az informatikai szolgáltatói kép kibővült, szegmentálódott. A cégek fokozatosan az “xSP” jelző köré csoportosulnak (az xSP az angol Service Provider – szolgáltató – szóösszetétel valamely variációja.) Léteznek a ComSP-k (Communication Service Provider), kommunikációs szolgáltatók, akik az üzleti kommunikáció minden formáját képesek szolgáltatni, mint például bérelt vonali földi hálózat, internethálózat, mobilhálózat.
Vannak MSP-k (Managed Service Provider), infrastruktúra-szolgáltatók, amelyek a cég infrastruktúráját tartják karban és egészítik ki – például a felhasználók személyi gépeit, a nyomtatókat, helyi hálózatokat és belső hardverelemeket, adatközpontokat, szerverszobákat, a biztonságtechnikai megoldásokat. Ezeket “IT Outsourcing” cégeknek is nevezik, mert a hagyományos értelemben ezen IT (informatikai) területeket “outsource-olja” vagy viszi ki a cég e külső szolgáltatókhoz.

Közismertek az ASP-k (Application Service Provider), alkalmazásszolgáltatók, akik már bizonyos informatikai elemeket (egységesen használt hardver- és szoftverelemeket) központosítanak és a cégtől távoli helyről teszik elérhetővé ezen rendszerek használatát a cégnek, racionalizálva ezzel azok használatát, karbantarthatóságát és költségeit. Találkozhatunk úgynevezett BSP-kkel (Business Service Provider), üzleti szolgáltatókkal, melyek már nemcsak az egyes cégek által használt különböző szoftverek elérését biztosítják központosított formában, hanem képesek olyan üzleti megoldásokat szolgáltatni, amelyek segítségével a cég az ajánlott alkalmazást a legmagasabb hatásfokkal képes egységesen mérhető formában használni a számára szükséges üzleti folyamatok körére.

Ezek a szolgáltatók nem azt ígérik, hogy az informatika olcsóbb lesz, mint valaha – hiszen a szoftver- és hardverelemek költségeire csak mérsékelt ráhatásuk van -, de azt ígérik, hogy eredményesebben tudják a cégnek szükséges informatikai elemeket rendezni, optimalizálni, üzemeltetni, fejleszteni és a költségeket kalkulálni, mint a cégek maguk. Képesek például arra, hogy egy komplex informatikai környezetet alakítsanak ki és azon több céget teljes biztonságban, egymástól elkülönítve, előre kiszámolható, tervezhető módon működtessenek. Így az informatika összköltsége nem lesz alacsonyabb, de az adott cég annak csak töredékét fizeti, a szerződésben vállalt költségekkel, csak a használat után fizetve.

E szolgáltatók igénybevételével a cégek informatikai problémái nem újra és újra felbukkanó válsághelyzet kezelését jelentik, hanem előre tervezhető, folyamatos és nyugodt hátteret a vállalat üzleti működéséhez. Ezt vállalják az xSP-k, az informatikai szolgáltatók -vázolja a szebb jövőt Görbics.

NAPI Gazdaság

Leave a Reply